„Edela-Eesti anarhismi eripärad“ / Suur saal / 12.04.–19.05.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 12. aprillil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis kunstiprojekti „Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress“ raames grupinäitus „Edela-Eesti anarhismi eripärad“. Näituse kuraator on Janno Bergmann.

Näitus tutvustab läbi foto- ja videodokumentatsiooni Pärnuga seotud kunstnike loomingut 1990. aastate lõpust tänapäevani. Fookuses on peamiselt performance ja installatsioon.

Mõiste Edela-Eesti anarhism ei ole ametlik termin, selle ütles välja kunstiteadlane ja kuraator Eha Komissarov üpriski juhuslikus situatsioonis. Pärnu koolkonna iseloomustamiseks sobib ta aga suurepäraselt, olles sisuliselt loogiline ja brändina intrigeeriv. Edela-Eesti on just see koht, kus kuurortlinnana tuntud Pärnu Eesti kaardil asub. Anarhismi all ei ole siinkohal mõeldud poliitilist positsiooni. Pigem viitab see määratlus Pärnu koolkonna tegutsemisele väljaspool kunstimaailma hierarhiaid ja väljakujunenud traditsioone.

Välimiku hindamisel ei pruugi Edela-Eesti anarhistliku koolkonna kunstnike vahel alati ühisjooni leidagi, kuid sisuliselt ühendab neid performatiivsus loomingut käsitletakse pigem protsessina kui usina rühkimisena eesmärgi poole. Performance on sageli ka kunsti aineseks, seda nii maalis, graafikas, skulptuuris, installatsioonis, fotos kui mõistagi videos.

Näitus koosneb ligi 100-st fotodokumetatsioonist ja 50-st videodokumentatsioonist. Tartu Kunstimaja näitusele  lisandub ka valim füüsilisi kunstiobjekte osaletavatelt kunstnikelt. Erinevas koosluses on näitust varasemalt eksponeeritud Soomes Pispala Kaasaegse kunsti keskuses (2019), Gruusias Batuumi kaasaegse kunsti galeriis (2016), Kaliningradi Kaasaegse Kunsti Keskuses (2016) ja Diaghilevi nimelises kaasaegse kunsti muuseumisPeterburis, Venemaal (2014).

Näitusel osalevad oma teoste dokumentatsioonidega Billeneeve, Ville-Karel Viirelaid, Andrus Joonas, Tanel Saar, Siram, Sorge, Rauno Teider, Janno Bergmann, Cnopt, Art Container, Rubens, Tsirkus-Kunst-Teater “Põleva Kaelaga Kirjak“.

Näitust toetavad Tartu 2024, Eesti Kultuurkapital ja Pärnu linn.

Kunstiprojekt „Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress“ on osa Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 lisaprogrammist.


On Friday, 12 April at 5 p.m., the group exhibition “Peculiarities of South-West Estonian Anarchism” will open in the large gallery of the Tartu Art House as part of the art project “Pärnu-Tartu-Pärnu Art Express”. The curator of the exhibition is Janno Bergmann.

The exhibition introduces the work of artists with some connection to the city of Pärnu, from the late 90s to the present day through photo and video documentation. The focus is mainly on performance and installation. 

The term “South-West Estonian anarchism“ is not an official term, it was coined by art historian and curator Eha Komissarov in a rather random situation. However, it is perfectly suited to characterize the Pärnu School, being logical in essence and intriguing as a brand. South-West Estonia is exactly where Pärnu, known as a resort town, is located on the map of Estonia. Anarchism does not refer to a political position here. Rather, this definition refers to the Pärnu School operating outside the hierarchies and established traditions of the art world.

When evaluating the visual aspects, there may not always be similarities between the artists of the South-West Estonian anarchist School, but they are essentially united by their performativity – their work is seen as a process rather than a diligent striving towards a goal. Performance is also often a basis for artworks, in painting, graphics, sculpture, installation, photography, and of course, video.

The exhibition consists of nearly 100 photo documentaries and 50 video documentaries. The Tartu Art House exhibition will also include a selection of physical art objects from participating artists. In various combinations, the exhibition has previously been shown at the Pispala Centre of Contemporary Art in Finland (2019), the Batumi Gallery of Contemporary Art in Georgia (2016), the Kaliningrad Centre for Contemporary Art (2016) and the Diaghilev Museum of Contemporary Art in St Petersburg, Russia (2014).

Participating in the exhibition with documentation of their works will be Billeneeve, Ville-Karel Viirelaid, Andrus Joonas, Tanel Saar, Siram, Sorge, Rauno Teider, Janno Bergmann, Cnopt, Art Container, Rubens, Circus Art Theatre “Giraffe with the Flaming Neck”.

The exhibition is supported by the Tartu 2024, Cultural Endowment of Estonia and the city of Pärnu.

Art project “Pärnu-Tartu Art Express” is part of the European Capital of Culture Tartu 2024 additional programme.

Rubriigid: Määratlemata | „Edela-Eesti anarhismi eripärad“ / Suur saal / 12.04.–19.05.2024 kommenteerimine on välja lülitatud

„NAINE&NAINE: Ellujäämise kunst“ / Väike saal / 12.04.–19.05.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 12. aprillil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis kunstiprojekti „Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress“ raames grupinäitus „NAINE&NAINE: Ellujäämise kunst“. Näituse kuraator on Marian Grau.

Näitus kõneleb naise positsioonist kaasaegses ühiskonnas ning vaatleb läbi erinevate pilkude, kuidas naisena klišeedest ja stereotüüpidest küllastunud maailmas iseendaks jääda. Vaatajani tuuakse viie naiskunstniku looming, kus käsitletakse kas otsesemalt või kaudsemalt naisena ellujäämise erinevaid strateegiaid. 

Primitiivsetes ühiskondades võib olla vale sugu elu ja surma küsimuseks. USA fotokunstnik Jill Peters dokumenteerib Albaania vannutatud neitsisid. „Vannutatud neitsi” on sadu aastaid vanasse traditsiooni kuuluv mõiste, millega tähistatakse Balkani külades elavaid bioloogilisi naisi, kes on varases eas otsustanud oma ülejäänud eluks omandada mehe sotsiaalse identiteedi.

Tänavusel Veneetsia kunstibiennaalil Armeenia paviljoni esindav Turkmenistani päritolu fotokunstnik Lilia Li Mi Yan käsitleb oma fotoseerias „Küps ilu” vananemist. Kunstnik vaatleb, kuidas keskea ületanud naised suhtuvad oma kehasse ja mil määral nad tunnevad end ilusana, ihaldatuna, seksuaalsena.

Seksuaalsuse, naudingute ja õnne omavahelisi seoseid käsitleb oma keskkonnasõbraliku installatsiooniga ka Sandra Jõgeva. Meie aja tuntuima naudingute-koolitaja Epp Kärsini yoni-massaaži tundidest mahakantud seksinukke taaskasutades on Jõgeva loonud interaktiivse installatsiooni, millega lähemalt tuvudes on igal ühel võimalik saada isiklik sõnum, kuidas oma elus õnn naeratama panna. 

Sotsiaalmeedia ajastu ideaale analüüsib Berliinis tegutsev Itaalia kunstnik Valeria Vavoom. Näituse jaoks materialiseerunud digikunst tõlgendab Instagrami suundumusi ja norme hüperkarakteriseeritud tegelaste kaudu, kes võitlevad meie aja ambitsioonide ja hirmudega.

Mare Tralla fragment installatsioonist „Meil on veel kana kitkuda” on dokumentatsioon ja mõtteline jätk kunstniku samanimelisest performance’ist  South London Galeriis (2018). Repressiivsete sõnadega mängiv teos viitab jätkuvale vajadusele rääkida selgeks soo ja võimuga seotud küsimusi ning võitlus võrdsuse ja võimu eest kestab edasi.

Näitusel oalevad kunstnikud Jill Peters, Mare Tralla, Valeria Vavoom, Lilia Li Mi Yan ja Sandra Jõgeva.

Näitust toetavad Eesti Kultuurkapital ja Pärnu linn.

Kunstiprojekt „Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress“ on osa Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 lisaprogrammist.


On Friday, 12 April at 5 p.m., the group exhibition “WOMAN&WOMAN: The art of Survival” will open in the small gallery of the Tartu Art House as part of the art project “Pärnu-Tartu-Pärnu Art Express”. The curator of the exhibition is Marian Grau.

The exhibition focus on the positions of women in today’s society and examines how to remain yourself as a woman in a world saturated with clichés and stereotypes. Five female artists work will introduced in the exhibition, either directly or indirectly deal with various strategies for surviving as a woman. 

In primitive societies, the wrong gender can be a matter of life and death. Jill Peters, an American photojournalist, documents the sworn virgins of Albania. The “sworn virgins“ are concept a dating back hundreds of years that refers to biological women living in Balkan villages who have decided at an early age to assume the social identities of men for the rest of their lives.

Lilia Li Mi Yan, a photo artist from Turkmenistan, representing the Armenian Pavilion at this year’s Venice Art Biennale, deals with aging in the photo series called Mature Beauty. Li Mi Yan looks at how middle-aged women feel about their bodies and to what extent they feel beautiful, desirable, and sexual.

In her environmentally friendly installation, Sandra Jõgeva also discusses the interrelationships of sexuality, pleasure and happiness. Jõgeva has created an interactive installation by reusing the sex dolls left over from the yoni-massage classes of Epp Kärsin, the most famous Estonian pleasure-educator. By familiarising oneself with it more closely, one can receive a personal message on how to make happiness blossom in their life. 

Valeria Vavoom, an Italian artist based in Berlin, analyses the ideals related to the age of social media. The digital art materialised for the exhibition interprets Instagram trends and norms through hyper-characterised characters who struggle with the ambitions and fears of our time.

Mare Tralla’s fragment from the installation titled We Have More Chickens to Pluck is the documentation and mental continuation of the artist’s performance of the same name in the South London Gallery (2018). The work, which plays with repressive words, points to the need to keep speaking out about issues of gender and power, and to continue the struggle for equality and power.

Participating artists: Jill Peters, Mare Tralla, Valeria Vavoom, Lilia Li Mi Yan and Sandra Jõgeva.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia and the city of Pärnu .

Art project “Pärnu-Tartu Art Express” is part of the European Capital of Culture Tartu 2024 additional programme.

Rubriigid: Määratlemata | „NAINE&NAINE: Ellujäämise kunst“ / Väike saal / 12.04.–19.05.2024 kommenteerimine on välja lülitatud

„MEES&MEES: Ellujäämise kunst“ / Monumentaalgalerii / 12.04.–19.05.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 12. aprillil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis kunstiprojekti „Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress“ raames grupinäitus „MEES&MEES: Ellujäämise kunst“. Näituse kuraator on Jan Leo Grau.

Näitus kõneleb mehe positsioonist kaasaegses ühiskonnas ning vaatleb läbi erinevate pilkude, kuidas mehena klišeedest ja stereotüüpidest küllastunud maailmas iseendaks jääda.

Näitusel osalevad kunstnikud püüavad avardada tavapäraseid arusaamu maskuliinsusest – seda nii ajalugu dekonstrueerides kui ka kaasaegset meest defineerides. Hispaania kunstnik Naro Pinosa segab kokku kunstiajaloo kaanonitest tuttavad portreed kaasaegsete „iluideaalidega” ja tõstatab küsimusi mehelikkuse muutuvatest väärtustest. Hispaania performaator ja muusik Alvaro Sola on võtnud eesmärgiks reformida flamenkot ja copla´t, kus on kehtinud ranged soorollid. Ivan Dumonti fotod Alvaro Solast dokumenteerivad püüet tõstatada küsimusi võrdõiguslikkusest ja kaasajastada flamenkot läbi visuaali kui ka muusika.

New Yorgis tegutsev kunstnik David Williams läheneb mehelikkusele läbi diskrimineeriva „kassitädi” (cat lady) termini ja portreteerib kassionusid ehk mehi, kes ei pea suurt kassilembust sugugi ebamehelikuks omaduseks. Samuti New Yorgist pärit Arne Svenson uurib visuaalseid karakteristikuid, mis eristavad heterot homoseksuaalsest mehest. Valdek Laur püüab aga välja selgitada, mis on mehelikkus ja mida peaksid tegema kõik need isased, kes maskuliinsuse ideaalile ei vasta?

Näitusel osalevad kunstnikud Valdek Laur, Naro Pinosa, Alvaro Sola & Ivan Dumont, Arne Svenson, David Williams ja RASI +.

Näitust toetavad Eesti Kultuurkapital ja Pärnu linn.

Kunstiprojekt „Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress“ on osa Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 lisaprogrammist.


On Friday, 12 April at 5 p.m., the group exhibition “MAN&MAN: The art of Survival” will open in the monumental gallery of the Tartu Art House as part of the art project “Pärnu-Tartu-Pärnu Art Express”. The curator of the exhibition is Jan Leo Grau.

The exhibition focus on the positions of men in today’s society and examines how to remain yourself as a man in a world saturated with clichés and stereotypes.

The artists participating in the exhibition seeks to expand the conventional understanding of masculinity, by deconstructing history as well as defining the modern man. Spanish artist Naro Pinosa mixes familiar portraits from the canons of art history with modern “ideals of beauty” and raises questions about the changing values of masculinity. In Spain, performer and musician Alvaro Solahas set out to reform flamenco and copla, in which strict gender roles have applied. Ivan Dumont’s photographs of Alvaro Sola document the effort to raise questions about equality and to modernise both the visuals and music of flamenco.  

New York-based artist David Williams approaches masculinity through the discriminatory term “cat lady” and portrays cat uncles, i.e. men who do not consider the great love of cats to be an unmanly quality. Arne Svenson, also from New York, examines the visual characteristics that distinguish straight men from homosexuals. On the other hand, ValdekLaur seeks to determine what masculinity is and what all the males who don’t fit the ideal of masculinity should do?

Participating artists: Valdek Laur, Naro Pinosa, Alvaro Sola & Ivan Dumont,  Arne Svenson, David Williams and RASI +.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia and the city of Pärnu .

Art project “Pärnu-Tartu Art Express” is part of the European Capital of Culture Tartu 2024 additional programme.

Rubriigid: Määratlemata | „MEES&MEES: Ellujäämise kunst“ / Monumentaalgalerii / 12.04.–19.05.2024 kommenteerimine on välja lülitatud